CV:geboren: 1951
Opleidingen: 1970-1971 Modeacademie Charles Montaigne 1971-1975 Academie de Schans, 1e graads docent textiel Nederlandse Kantopleiding Kantspeciaal Masterclasses o.a. bij: Henk Peeters, Frans Megens Beurzen: Art Twente 2004 Het Sieraad Rai, 2005 Het Sieraad Rai, 2006 Publicaties: De Zwolse Courant, november 2001 GZ ART+DESIGN, International Jewelry Magazine, 3/2004 De Stentor, 14-07-2005, door Wim van der Beek GZ ART+DESIGN, International Jewelry Magazine, 4/2005 Textiel Plus, december 2006 Textiel Plus, september 2011 Textielleeft!, boek van Ellen Bakker, 2012 Leeuwarder Courant, november 2013 Dagblad van het Noorden, november 2013 Catalogus Koninklijk Portret, 2014 Textiel Plus, voorjaar 2015 Ouderen journaal Drenthe, 11 juni 2015 Dagblad van het Noorden, 12 juni 2015 Poeziepuntgl, juni 2015 Memory of Textile, 2015 TxP, februari 2019 Handwerken zonder Grenzen, augustus 2019 TxP, juni 2022 2001-2011 Eigenaar van Galerie “De andere Kant” te Zutphen, galerie voor textielkunst en sieraadkunst. 2005-2008 Eigenaar van "De andere Kant" te Utrecht, galerie voor textielkunst en sieraadkunst. 2005 Organisatie van Papiermanifestatie te Eerbeek voor het 12 ½ jarig bestaan van de Culturele Stichting Gemeente Brummen. 2006-2007 Museumcommissie van Stichting Textiel Plus 2011 Gastcurator voor het GSA te Hilversum voor de expositie INDESIGN. 2014- Bestuurslid Stichting Aelder Hooghe Kunsten Prijzen: 2004 nominatie Gelderlander Kunstprijs 2019 geselecteerd voor expositie Lang Leve Rembrandt, Rijksmuseum 2021 Excellence Award 11th "From Lousanne To Beijing" International Fiber Art Biennale. Irma is van huis uit een textielkunstenaar en maakt twee- en driedimensionaal werk met textiele componenten. Irma gaat in haar werk uit van een idee, meestal gerelateerd aan wat er in de wereld gebeurt. Irma laat zich niet graag in een hokje plaatsen en wil zich niet laten beperken door één materiaal. Haar werk is dan ook opgebouwd uit verschillende materialen. De ondergrond bestaat meestal uit onbehandeld linnen of uit oud textiel zoals zakdoeken en damasten servetten. Zij werkt o.a. met acrylverf, tekent met de naaimachine, borduurt, gebruikt soms transfer of krantenknipsels. Zij laat zich inspireren door het leven om haar heen. Wat gebeurt er in een mensenleven? Hoe gaat men daarmee om? Dat intrigeert haar en zet zij om in beeldtaal. Geruime tijd is Irma bezig geweest met het maken van sieraden met materialen die je normaal gesproken niet zou verwachten als je denkt aan een sieraad. Irma heeft een hele serie kettingen en armbanden gemaakt van fietsbanden. Door de wijze waarop zij dit materiaal gebruikt heeft, zou je niet denken aan een band, maar eerder aan een edel metaal of leer. Het experiment is hetgeen haar hierin boeide. Maar ook ballonnen, wekflesringen e.d. inspireerde haar tot het maken van sieraden. In 2004 was zij genomineerd voor de Gelderlander Kunstprijs met haar sieraad “ballontuitjes ketting”. In het juryrapport stond het volgende: “Het feest is afgelopen. Slechts lege, kapotte ballonnen op de vloer. Niets meer te zijn, maar iets om te worden. En wel een uniek halssnoer.” Prinses Maxima heeft ter ere van het honderd jarig bestaan van de Batavusfabriek een halssieraad met armsieraad cadeau gekregen van de hand van Irma. Het werk van Irma is in diverse galeries en kunstuitlenen te koop in het binnen- en buitenland en opgenomen in de collectie van CODA museum in Apeldoorn, Haegeumgang Theme Museum in Geoje, Zuid-Korea, Rijksmuseum Twente, Enschede. Tevens in particuliere collecties. Irma is lid van de Landelijke kunstenaarsvereniging De Ploegh en van A.K.K.V.. |
|